چالیدره

چالیدره

چالیدره طرقبه مشهد یکی از مجموعه های تفریحی و توریستی بوده و از جمله جاذبه های دیدنی مشهد محسوب می شود. این مجموعه، شامل تفریحات زیادی است و جوانان بسیاری در ایام هفته برای گذراندن اوقات فراغت خود، از این منطقه دیدن می کنند. وجود مناطق سرسبز و خوش آب و هوا در اطراف شهر مشهد، فرصت را برای یک گشت و گذار عالی فراهم کرده است. طرقبه مشهد از جمله مناطق سر سبز اطراف این کلانشهر است که طبیعتی زیبا و چشم نواز دارد. نام چالیدره طرقبه مشهد مدت کوتاهی است که بر سر زبان ها افتاده است. این منطقه توریستی علاوه بر پوشش گیاهی مناسب، دارای دریاچه بسیار زیبایی نیز است. کلانشهر مشهد به سبب جاذبه های دیدنی و تفریحی هر ساله میزان تعداد زیادی از مسافران است و یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت در این شهر رزرو هتل های مشهد می باشد.

پیشینه احداث چالیدره

رودخانه جاغرق یکی از رودهای طرقبه محسوب می شود که در سال ١٣٧۶ ه.ش، شهرداری طرقبه با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان، تصمیم به احداث سدی بر روی آن گرفت. این دو اداره با هدف آب رسانی به زمین های کشاورزی منطقه، سد چالیدره را احداث نمودند. سد یاد شده بر روی یکی از رودهایی که به بند گلستان می ریزد، قرار گرفته است. پس از گذشت مدت کوتاهی از تجمع آب در پشت سد، تصمیماتی در زمینه ایجاد منطقه توریستی گرفته شد. از سال ١٣٧۶ ه.ش، عملیات تبدیل منطقه چالیدره به یکی از جاهای دیدنی مشهد آغاز گردید و این عملیات از سال های گذشته تا به امروز ادامه دارد. افزودن وسایل تفریحی جدید، هر روز ادامه داشته و مسئولان در پی جذب گردشگر بیشتر در منطقه چالیدره مشهد هستند.

توصیف فضای این منطقه کار دشواری است. وجود تپه های رشته ای در اطراف دریاچه، سبب جذاب شدن منظره شده است. افراد می توانند با بالا رفتن از پله هایی که برای این کار ساخته شده اند، از دریاچه دیدن کنند. اما برخی افراد قادر به بالا رفتن از این پله ها نیستند که در این صورت، پیشنهاد ما استفاده از ترن کوهستان است. این ترن مسافران را از قسمت پایین کوه به بخش بالا منتقل می کند. جابجایی با این ترن علاوه بر هیجان، سبب می شود تا دورنمای شهر مشهد را به سادگی بتوان دید. وجود یک ناحیه خالی و بدون سازه در قسمت جلویی این منطقه، فضایی مناسب جهت پارک ماشین ها ایجاد نموده است.

چالیدره

عکاسی در چالیدره

عکاس خانه سنتی موجود در چالیدره طرقبه مشهد به افراد این امکان را می دهد تا از اوقات خوش خود، خاطراتی را ثبت کنند. این عکاس خانه سنتی، لباس های محلی نقاط مختلف استان را برای عکاسی بهتر به مشتریان خود ارائه می دهد. هزینه هر عکس در این مکان حدود ٢٠٠٠٠ تومان می باشد. فضای داخلی عکاس‌خانه مملو از حس نوستالژی است که گذشته های دور را به یاد افراد بزرگسال می آورد.

تله سیژ چالیدره

چالیدره

تله سیژ چالیدره بسیار هیجان انگیز است. این تله کابین با طی مسافتی طولانی، افراد را از پایین کوه و بخش ورودی، به بالای کوه و سپس بر روی دریاچه منتقل می کند. گذشتن از فضای بالای دریاچه برای تمام افراد به یاد ماندنی خواهد بود. سپس با عبور از دریاچه و رسیدن به اسکله، افراد را توسط دستگاهی مخصوص به قسمت اولیه منتقل می کند. تله کابین چالیدره مشهد یکی از منحصر به فرد ترین تله کابین های کشور است که علاوه بر خشکی و ارتفاع، از سطح آب نیز می گذرد.

بانجی جامپینگ چالیدره

بانجی جامپینگ یکی از ورزش های هیجان انگیز و خاص برای همه است. اغلب افراد از ارتفاع بسیار زیاد واهمه دارند اما برخی از اشخاص نیز از آن لذت می برند. بانجی جامپینگ ورزشی است که در آن فرد از یک برج بسیار بلند بالا می رود. سپس به وسیله طناب های محکم و ایمنی که مسئولین برج به لباس او متصل می کنند، به نزدیکی سکوی پرش برج نزدیک می شود و خود را از ارتفاع ده ها متری به سمت پایین رها می کند. سقوط آزاد در این ورزش سبب تخلیه انرژی های نهفته درون فرد خواهد شد. فرد پس از نوساناتی که توسط طناب ها صورت می گیرد به حالت سکون در می آید و سپس توسط همین طناب ها به آهستگی به پایین برج منتقل خواهد شد. این ورزش پر هیجان، هزینه زیادی ندارد.

چالیدره

زیپ لاین چالیدره

زیپ لاین یکی دیگر از تفریحات جالب در چالیدره طرقبه است که طرفداران زیادی دارد. در این تفریح، یک طناب ضخیم دو طرف یک دره عمیق را به هم متصل می کند. فرد توسط لباس ایمنی مخصوص که توسط یک حلقه به طناب متصل است، فاصله بین دره را با سرعت طی خواهد نمود. این تفریح مدت زیادی نیست که در دریاچه چالیدره آغاز به کار نموده است، اما در همین مدت کوتاه نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است.

چالیدره

قایق های تفریحی چالیدره

قایق موتوری، قایق پارویی و قایق پدالی از جمله دیگر تفریحات موجود در چالیدره طرقبه مشهد محسوب می شوند. خانواده ها می توانند به تناسب علاقه خود یکی از این سه نوع قایق را انتخاب نمایند. البته لازم به ذکر است که قایق موتوری به دلیل سرعت بالایی که دارد، هیجان بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. اما قایق های پارویی و پدالی برای گذراندن مدت زمان بیشتری بر روی سطح آب مناسب هستند. کشتی شناور نیز یکی دیگر از تفریحات آبی جالب است که در آن چندین خانواده به طور همزمان قادر به طی مسافت آبی بر روی دریاچه، خواهند بود. امکانات تفریحی برای کودکان نیز در این منطقه وجود دارد تا فرزندان دلبندتان، احساس بی حوصلگی نکنند. پارک مخصوص کودکان با دستگاه های متنوع بازی، مکانی عالی برای سپری کردن اوقاتی خوش است.

چالیدره

لمکده و چایخانه چالیدره

لمکده و چایخانه چالیدره مشهد، دارای آلاچیق هایی با نمای زیبا و رو به دریاچه است که استراحت را برای خانواده ها و مسافران آسان می کند. رستوران ها با منوی غذایی ایرانی و فرنگی، همواره آماده خدمت رسانی به مسافران هستند. این مراکز در تمام اوقات آمادگی ارائه خدمات به مشتریان را دارند. در قسمتی از فضای آبی این منطقه، آموزش شنا به افراد داده می شود. مربیان مطرح شنا با استفاده از بخش آبی با عمق مناسب، این ورزش را به افراد علاقه مند آموزش می دهند.

چالیدره

اسکله تفریحی چالیدره، برج گردان و کافی شاپ ها از جمله مراکز رفاهی موجود در این منطقه محسوب می شود. برخی از مسافران در بخش هایی از این اسکله به ماهی گیری می پردازند. با توجه به موارد ذکر شده، می توان گفت که چالیدره مجموعه ای تفریحی و توریستی است که می تواند برای بسیاری از افراد خاطرات خوشی را رقم بزند. اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه، نیمه اول سال برای سفر به این مجموعه، زمان مناسب تری تلقی خواهد شد.

سد چالیدره کجاست؟

چالیدره در ١٧ کیلومتری شهر مشهد و در نزدیکی منطقه طرقبه قرار گرفته است. برای رسیدن به این مجموعه شما باید از طریق بلوار وکیل آباد به جاده طرقبه وارد شوید. بعد از عبور از جاده جدید طرقبه و رسیدن به میدان طرقبه، در سمت راست میدان، تابلوی راهنمای چالیدره مشهد قابل رویت است. شما می توانید این مسیر را توسط خودرو شخصی خود طی کنید. خودروهای مسافر بر شخصی، گزینه دیگری برای سفر به این منطقه هستند که البته هزینه زیادی را در پی خواهند داشت.

اسکان در منطقه تفریحی چالیدره ممکن نیست، زیرا هیچگونه هتل و یا مسافرخانه ای در آن وجود ندارد. محیط طبیعی منطقه نیز سبب شده تا کمتر افراد به فکر چادر زدن باشند. در نتیجه مسافران این مجموعه باید بعد از گذراندن ساعاتی در آن، برای اقامت به شهر مشهد مراجعه کنند. هتل سحاب مشهد، هتل ثامن مشهد و… نزدیکترین هتل ها نسبت به سد چالیدره برای اسکان محسوب می شوند. رزرو آنلاین هتل، بهترین شیوه برای تعیین مکانی برای اقامت است.

No comments yet! You will be the first one to comment.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *